Pyrets förlossningsberättelse!

Förlossnings berättelse

Onsdagen Den 29 september kl 02 vaknade jag av att det kom tilltagande värkar, men för att vara helt säker innan jag väckte Mika så gick jag och duschade samt satt i soffan och tittade på lite tv innan jag beslöt mig för att väcka honom första gången. kl 04 var det ca 15-20 min mellan varje värk. kl 05.30 bestämde jag mig för att ringa efter Tildas mormor så att det skulle vara ordnat ifall att det blev bråttom till BB. Pratade även samtidigt med BB att det snart var dags att komma in. Mamma kom till oss och vi pratade en stund om hur vi skulle göra med tilda och hur hennes dag såg ut. Kl 06.40 började  jag och Mika åka tillsammans in till stan mot BB. Jag fick två värkar mellan Jomala och Mariehamn.

Väl inne på BB vart det ctg och kontroll av hur mycket öppen jag var. Det visade sig att jag vara var öppen 2-3cm och att bebis mådde toppen inne i magen, vi fick eget rum och jag fick bada badkar i förlossningssalen. Den var vi inne i från ca 10-10.30 tiden kanske. Då hade mina värkar börjat att komma mera regelbundet. Fick erbjudande om epidural vilket jag gladeligen tackade ja till :) Det känndes jätte jätte bra att få den. Sedan gick själva öppnings skedet ganska långsamt, pyret hade det bra i magen. Mika sov en stund ute i allrummet på soffan. Under den tiden började min epidural att ta slut, samt att tjejerna spräckte hål på fostervattens säcken vid ca 17 tiden. Sedan gick allt från 0-100 och krystvärkarna började komma. Mika satt med mig hela tiden som ett stöd. Jag satt på knä i sängen och lutade mig mot huvudändan. Det gick faktiskt bra. Allt förlöpte på bra och det var bara att lyssna på kroppen som skötte jobbet. Men jag hade glömt hur ont det faktiskt gör att föda barn. Nå kl 18.18 kom då vårat lilla Pyre ut som visade sig vara en grabb :) Han mådde utmärkt och fick 9 av 10 apgar poäng. Han ropade då han kom ut och visste direkt var maten fanns ;) Duktig mammas lille grabb. :)

Han fick ligga på min mage medans vi skulle försöka få ut  moderkakan, det gick tyvärr inte för den satt fast. Men dom sa att inom en timme skulle den borda lossna, jag fick en massa preparat för att få igång sammandragningar och få ut den men allt misslyckades. ca 20 tillkallades läkare och då hade jag redan börjat att blöda. Blod beställdes och en operationssal bokades. ca 20.30 vart jag nerkörd till OP och det påbörjades uppvärmning av mig och en massa IV infarter sattes i armarna samt att jag fick syre och vart sedan vid 21 tiden slussad vidare in till OP salen där dom sövde mig. Jag vet sedan inte riktigt vad klockan var då jag vaknade på uppvaket men jag fick veta att jag hade fått blod och att blödningen var stoppad. Moderkakan var ute och fram tills då såg det iallafall bra ut. Jag hade förlorat ca 2,5L blod under förlossningen samt OP så jag hade fått tre påsar blod under och efter OP sammanlagt tre påsar blod. Jag var ganska trött men ville endå träffa Mika och Pyret vilket inte var några problem, dom fick komma ner till mig och jag fick amma Pyret. Det gick jätte bra. Jag fick komma tillbaka till avdelningen vid ca 00.00 tiden och det var ganska skönt. Vart stucken ganska många gånger i armarna för blodprov och andra saker, fick även smärtstillande och dropp. Mycket trött men endå glad över att få vara tillsammans med Mika och Pyret.

Ammade pyret mellan kl 01-03 det gick faktiskt bra. Men sedan fick Mika order om att ta Pyret med sig så att jag fick sova. Så dom gick och lade sig på soffan i allrummet och kikade på tv. Jag sov faktiskt dåligt och vaknade varannan timme, men Mika och Pyret sov gott från 03.30-09.00 ca. :) Så det var bra att far och son iallafall vart utvilade. Ammningen kom igång mycket senare, men jag har varit envis och endå ammat fast att det kanske har kommit väldigt lite. Men envis vinner i längden.

Torsdagen kom barnläkaren och träffade Pyret. Han var då ganska röd i färgen, ingenting märkvärdigt. Men det togs ett blodprov iallafall. Han hade då för höga bellarubiner (levern hann inte med att bryta ned blodkropparna) så han skulle måsta sola hela natten. Det betydde att han skulle ligga i en kuvös med UV lampor hela natten. Jag tog det med ro, men det var samtidigt lite jobbigt eftersom att jag måsta sova ensam då Mika ville fara hem till Tilda. Men jag bestämde mig för att göra det bästa av situationen och vara positiv till den behandling Pyret skulle få. Jag for ner till barnavdelningen var 3dje timme och ammade Pyret bara för att mjölken skulle komma igång och för att han skulle få näring av mig. Dock fick han även ersättning då dom måste dricka mycket och vi visste inte hur mycket han fick av mig. Det gick iallafall bra.

Fredagen kom snabbt, jag fick som vanligt lämna ett blodprov kl 07 för att kontrollera mitt Hb värde. Kännde mig som en nåldyna.. Men jag var ner till barnavdelningen igen, ammade pyret och mjölken hade faktiskt börjat att rinna till :) Dom var glada och nöjda med honom. Vid kl 10 kom barnläkaren och kollade honom, han mådde utmärkt och han fick beröm för sin ammnings teknik :))
Ville verkligen fara hem men fick inte pga mitt dåliga Hb. Men vi var iallafall glada och fick lite besök på kvällen, jag fick äntligen sova tillsammans och det gick faktiskt riktigt bra, han åt och sov. Mycket duktig liten kille.

Lördag. Jag var faktiskt ganska trött men ville inget hellre än att fara hem, började bli ganska uttråkad. Dom kom som vanligt och stack mig i armen för att ta Hb och sedan stack dom Pyret för att kolla hans värden. Pratade med Mika o Tilda som skulle fara på folkrace. Sedan kom läkaren in och sa att jag måsta få ytterligare 2 påsar blod eftersom att mitt hb fortfarande var för lågt. Jahapp det betydde ingen hemfärd och jag vart ganska ledsen över det eftersom att jag saknade Tilda massor. Dessutom ville jag bara hem hem! Nåja Tilda o Mika kom på besök efter folkracet och det var trevligt, sedan fick jag blod. Jag ville få lite egentid tillsammans med Mika så Lina var barnvakt åt Tilda några timmar. Pyret hade dock en sämre natt denna natten. Men det var bara lite magknip. Så sedan sov han bra efter han fått prutta o bajsa. Jag hoppades att vi skulle få fara hem på söndagen.

Söndag. Dom kom och stack mig i armen IGEN och Pyret i foten IGEN på söndagmorgon. Det visade sig att mitt Hb och hans bellarubinvärde var helt okej. Vi fick fara HEM! Underbart! Kastade mig på telefonen till Mika. Dom skulle komma efter mig vid lunchtid. :) Pyret fick bada före lunch samt träffa barnläkaren, han var mycket nöjd med honom och vi fick ok att åka hem alla värden var bra och han mådde som en prins dessutom hade han gått upp 60gram över födelsevikten så det var PERFEKT! hehe min lille grabb :) Tydligen har jag bra mjölk :) Happy face! Jag var iallafall super glad över att få fara hem, lämnade lite blommor och så till barnmorskorna. Som tack. :)
Det var yberskönt att få komma hem, träffa katten o framförallt våran hund! Hon hade saknat mig för hon stank stress och hade börjat plocka päls från svansen sin. stackaren. :/ Men men.. tog det ganska soft och jag ville verkligen se the guardian på tv eftersom jag inte sett på tv sen tisdagen. pyret softade han också och Tilda var mycket stolt storasyster! :)

dessa första dagar hemma har gått jätte bra, han bara äter och sover. :) förutom idag då var han vaken ganska mycket under våran stadsrunda. Det var roligt, men nu har han sovit sedan kl 17.30 ungefär. Så ja han sover mest :)
Nej han har inte fått ett namn eftersom att hans mamma o pappa inte kan komma överens om vad han ska heta :( Men men jag kommer att meddela er så fort som möjligt vad han ska heta då vi har kommit på det :)

Kram mamma bammen

KOMMENTARER,

Å så härligt att ni fått en liten grabb. Bra jobbat av er och speciellt dej! Hoppas ni börjar komma in i vardagen o lär känna varandra. Vi kommer gärna o hälsar på när ni känner att ni orkar. Kram

2010-10-07 // 07:41:53
» ninni

Grattis igen och härligt! Skönt att ni är hemma igen och att ni alla mår bra!! Förstår att Tilda-bus är stolt!! Sköt om er och ät ordentligt!!

2010-10-07 // 13:45:32

kul att läsa ur din synvinkel :) man har ju kixom inte hunnit prata så mycket om förlossningen eftersom det var lite känsligt där med tilda och dina komplikationer. Skönt att ni är hemma och mår bra hela familjen nu :) kram

2010-10-22 // 21:10:59

Vad har du att säga om inlägget?

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

Har du en hemsida/blogg?

Skriv din kommentar här:

Trackback