Eldsjälar

Nu är det såhär att jag har blivit ganska överraskad dom senaste dagarna. Det jag läste igår som en väninna till mig hade skrivit i en svensk tråd på fb gjorde mig sömnlös inatt. Antagligen för att jag själv är förälder. 
Min väninna K jobbar för Eldsjälar i stockholm som frivillig arbetare för dom hemlösa. Ja tänk sverige har faktiskt hemlösa som behöver mat och kläder. Dom finns överallt i stockholm, vanliga svenskar utan ett hem och utan egna tillhörigheter. Men det som gjorde mig ledsen denna gång var att det faktiskt finns en pappa med sina två små barn 3 och 5år gamla som har blivit hemlösa pga vad det vet jag inte. Det jag vet är att dessa barn önskar sig ett eget hem, hela och rena kläder samt pysselsaker. Jag låg och vände och vred mig hela natten och hade mardrömmar om hur denna stackars lilla familj lever.
Men jag vart också förbannad över hur det i Sverige idag faktiskt fungerar. Dom skänker flera hundra miljoner kronor till andra länder som behöver mat vatten och kläder samt tak över huvudet. Men dom kan inte se hur deras egna invånare bor. Dom kan även ge stora penga stöd till invandrare som ibland inte behöver pengarna istället för att ge pengar till dom människor hemma i sverige som faktiskt behöver det. Dom hemlösa i Sverige. Dom behöver också mat vatten och kläder dom behöver tak över huvudet och hjälp av den svenska staten med både rehab och arbetsmöjligheter, detta gör mig så förbannad att Sverige idag inte kan se efter sina egna SVENSKA medborgare. Vissa av dom har säkerligen hjälpt till att bygga upp sverige och säkerligen betalat ordentligt med skatt under sina verksamma år.
Jag tycker sveriges regering skulle borda se om sina hemlösa och faktiskt bygga fler säkerhetsboenden åt dom och innan dom tar in invandrare och ger dom lägenheter och pengar se till att dom stackars familjer som bor på gatan ska ha möjlighet att få hjälp först. Nej jag är verkligen ingen rasist och det som händer runt om i världen med alla krig och misärer är också fruktansvärt och dessa människor behöver också all hjälp dom kan få. Men jag tycker fortfarande att det är för jävligt att det i Sverige idag 2013 bor en eller flera småbarnsfamiljer på gatan i stockholm. Tänk på dessa barn hur rädda dom måste vara och hur hemskt det måste vara för dom att inte veta var dom ska spendera natten. Var dom ska få mat och hur dom ska få mat. Inget barn ska behöva sova ute på gatan och ingen förälder ska behöva vara rädd för att ens barn ska gå hungriga. Som sagt detta är 2000 talet inte 1800 talet. Jag tycker att sverige idag är så pass kunniga att dom ska kunna förse barnfamiljer i första hand med boende och ekonomisk hjälp då mamma och pappa har blivit arbetslösa. 
Detta förekommer säkerligen i finland också och jag hoppas innerligt att även dom kan ta åt sig av detta inlägg.
 
Jag vet att jag inte bor i sverige men jag har massor med vänner och familj där. Jag älskar att vara i stockholm det är en vacker stad men jag tycker fortfarande att Sveriges riksdag behöver omprioritera. Jag skriver detta för att jag hoppas att mina svenska vänner samt mina åländska vänner ska öppna ögonen och se att även stockholms eldsjälar behöver all hjälp dom kan få så att dom kan fortsätta att göra det fantastiska arbete dom gör! Det dom gör är underbart och jag önskar så att jag en dag ska kunna åka över pölen och personligen kunna ge kläder och mat till hemlösa i stockholm tillsammans med dom. Eller iallafall skicka ett enormt paket med min väninna! Ingen kan göra allt men ALLA KAN GÖRA NÅGOT!
 
puss O kram bammen

KOMMENTARER,

Säkert likadant i Finland. Alltid tyckt att man ska ta hand om eget folk först,se till att dom har bostad,mat och ett jobb INNAN man börjar ta hit en massa flyktingar.

2013-04-07 // 18:01:04
» Sisa

Här kan du se vad som behövs just nu: http://www.stockholmseldsjalar.n.nu/vad-soker-vi-just-nu

2013-05-21 // 09:49:20
» Sisa

Här kan du se vad som behövs just nu: www.stockholmseldsjalar.n.nu/vad-soker-vi-just-nu

2013-05-21 // 09:50:15
» Sisa

Du kan kika in på deras hemsida för att se vad som är mest akut just nu.
www.stockholmseldsjalar.n.nu/vad-soker-vi-just-nu

2013-05-21 // 09:50:46

Vad har du att säga om inlägget?

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

Har du en hemsida/blogg?

Skriv din kommentar här:

Trackback